معرفی موزه لوور و رازهای نهفته در آن
نوشته شده توسط : آدراپانا

معرفی موزه لوور و رازهای نهفته در آن

برای اکثر افرادی که به کشور فرانسه و شهر پاریس سفر می کنند، بازدید از موزه لوور یکی از اولیت های سفر می باشد. در این مطلب قصد داریم در کنار معرفی این موزه حقایقی را در مورد آن بیان کنیم که شاید کمتر کسی راجع به آنها می داند.

موزه لوور چطور ساخته شد ؟

ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود که در آن آثار با ارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی)، پس از انقلاب کبیر (در سال ۱۷۸۹میلادی) موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد. امروزه موزه لوور پاریس عظیم‌ترین موزه جهان بوده و مهم تر اینکه ۲۵۰۰ آثار باستانی و ارزشمند ایرانی در این موزه به چشم می‌خورد.

موزه لوور پاریس


مطلب پیشنهادی : آثار باستانی ایرانی موجود در موزه لوور پاریس


موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا به امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده است. تمرکز موزه‌ی لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است و آثار بسیاری در این زمینه‌ها در این موزه جای گرفته‌اند که از آن جمله‌ می توان به لوح حمورابی، تابلوی بانوی صخره ها و تابلوی معروف مونالیزا (اثر لئوناردو داوینچی) اشاره کرد. این موزه دارای ۴ طبقه زیرزمینی است که دارای قسمتهای مختلفی از جمله مصر، ایران و اروپاست. در قسمت ورودی این موزه یک هرم شیشه ای قرار دارد که سمبل این موزه بشمار می رود.

موزه لوور پاریس

ساختمان موزه لوور به طور کلی دارای ۳ بال و ۵ طبقه است. برای بازدید از آثار موزه لوور، باید دو نکته را قبل از هر چیز بدانید. یکی اینکه اثر مورد نظر در کدام یک از این سه بال واقع شده و دیگر اینکه در کدام طبقه موزه قرار دارد. سه بال مختلف موزه لوور شامل بال شمالی با نام Richelieu، بال شرقی با نام Sully و بال جنوبی با نام Denon است. طبقه 2- موزه در اصل طبقه ورودی موزه محسوب می‌شود و دسترسی به سه بال مختلف از این طبقه میسر است. طبقه 1- دربردارنده بخشی از آثار موزه و نمایشگاه موزه لوور است. طبقات همکف یا 0، 1 و 2 نیز محل نمایش آثار ارزشمند موزه است که در مجموع 22 کیلومتر مسیر بازدید را شامل می‌شود.

 

وقتی که از طریق طبقه 2- قصد ورود به موزه لوور را دارید، نقشه‌های موزه به زبان‌های مختلف در دسترس شما قرار دارد و می‌توانید موقعیت آثار مورد نظرتان را بر روی نقشه مشخص کنید و با خیالی آسوده طبق یک برنامه مشخص از موزه بازدید کنید.

پیش از آنکه بخواهید از موزه بازدید کنید، باید برنامه داشته باشید و بدانید که قرار است کدام آثار را ببینید. این موزه بزرگترین موزه دنیا است و اگر بدون برنامه‌ریزی و شناخت قبلی به آن پا بگذارید، سردرگم می‌شوید و ممکن است دیدن آثار با ارزشی را از دست بدهید.


مطلب پیشنهادی : چطور از موزه لوور بازدید کنیم ؟


در طبقه زیرین هرم بزرگ شیشه‌ای باجه‌های متعدد بلیط فروشی و همچنین راهنمایان متعددی وجود دارند. تهیه بلیط برای افرادی که دارای کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستند بدون ایستادن در صف میسر است، اما مابقی افراد می‌توانند با مراجعه به باجه‌های بلیط فروشی با پرداخت 15 یورو که حدود 55 هزار تومان می‌شود، وارد موزه شوند.

قبل از ورود و پس از تهیه بلیط، میز دایره‌ای شکل بزرگی برای کسب اطلاعات به گردشگران با در اختیار گذاشتن نقشه بازدید از موزه به زبان‌های مختلف کار بازدید را تسهیل کرده است.

گفته می‌شود، بیش از 1400 کارمند در موزه لوور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در چندین شیفت کاری مشغول به کار هستند و این عمارت زیبا دارای 400 اتاق و راهروی بیشماری است.

و اما حقایقی جالب در مورد موزه لوور

هرم شیشه‌ای معروف آی ام پی (I.M. Pei) در هنگام ساخت بسیار بحث‌‌ برانگیز بود!

در اولین قدم به سراغ نماد اصلی این موزه یعنی هرم شیشه ای مشهور آن خواهیم رفت. این هرم که توسط معمار شناخته‌ شده‌ی آمریکایی، آی ام پی طراحی شده، امروزه به تنهایی به عنوان سمبل موزه‌ی لوور شناخته می‌شود. اما زمانی که در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار از هرم شیشه ای رونمایی شد، بسیاری از منتقدان معتقد بودند که این هرم نوعی توهین به مقدسات است.

جالب است بدانید؛ در حالی که این هرم برای استقبال از ۴.۵ میلیون بازدیدکننده طراحی شده بود، در سال ۲۰۱۵، ۸.۶ میلیون نفر توانستند از موزه‌ی لوور بازدید کنند. اکنون نیز پروژه‌های عظیمی در این مجموعه در دست ساخت است تا با تغییر شکل ورودی‌ها و نواحی پذیرش اطراف هرم، مسیرهای طولانی را کوتاه‌تر کند.

موزه لوور پاریس

بسیاری از آثار هنری موجود در موزه لوور، غنایم جنگی ناپلئون هستند!

در آن زمان پادشاهان به گردآوری آثار هنری علاقه خاصی داشتند. بسیاری از پادشاهان فرانسه از بزرگ‌ترین گردآوری‌کنندگان آثار هنری بودند و به معماران بزرگ و ماهر زمان خود ماموریت می‌دادند تا در ساخت و ساز بناها مشارکت کنند. اما باید بدانید بسیاری از ارزشمندترین آثار هنری موزه لوور در جریان جنگ‌های ناپلئون در ایتالیا، مصر و مناطق دیگر غارت شده‌اند.

موزه لوور پاریس

۲۰۰ سال طول کشید تا تمام ساختمان به موزه تبدیل شود!

همانطور که گفته شد، در سال ۱۷۹۳ در جریان انقلاب فرانسه، موزه‌ی مرکزی هنر (Musée Central des Arts) در گرند گالری (Grande Galerie) برای بازدید عموم گشوده شد. ناپلئون بناپارت و ناپلئون سوم برای افزایش اعتبار خود، بخش‌هایی را به لوور اضافه کردند. تا سال ۱۹۹۳ نیز این بنا کاربری موزه نداشت تا اینکه پس از این سال، تمامی ساختمان برای اولین بار به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

طرفداران رمز داوینچی می‌توانند از مسیرهای موضوعی برای بازدید موزه استفاده کنند!

این موزه چندین مسیر موضوعی رسمی برای بازدیدکنندگان دارد تا بتوانند با استفاده از آنها از موزه بازدید کنند. اگر طرفدار کتاب رمز داوینچی هستید باید بدانید، یکی از این مسیرها از کتاب رمز داوینچی الهام گرفته است. اگر این مسیر را برای بازدید انتخاب کنید، می‌توانید رد پاهای شخصیت‌های این رمان یعنی Robert Langdon و Sophie Neveu را دنبال کنید.

موزه لوور پاریس

بزرگ‌ترین نقاشی موزه، در همان اتاقی نگه‌داری می‌شود که تابلوی مونا لیزا قرار دارد!

شاید تابلوی مونا لیزا مشهورترین اثر هنری موجود در موزه‌ی لوور باشد اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که بزرگ‌ترین نقاشی موزه در همان اتاق قرار دارد. تابلوی جشن عروسی در قانا که توسط ورونز (Veronese) نقاش معروف ونیزی کشیده شده، ماجرای اولین معجزه‌ی مسیح و تبدیل آب به شراب را به تصویر می‌کشد.

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

می‌توانید گوشه‌ای از ظاهر ساختمان در دوران ناپلئون سوم را ببینید!

در گوشه‌ای دور از دسترس بخش ریشولیو (Richelieu) دیوانخانه‌ی ناپلئون سوم به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که این کاخ مجلل زمانی که پادشاه از آن برای کارهای دولتی استفاده می‌کرده، چه شکلی بوده است.

می‌توانید صف‌ها را دور بزنید و متخصص موزه شوید!

برای دور ماندن از ازدحام و شلوغی و معطل نشدن در صف می‌توانید از کتاب فروشی‌های FNAC بلیط‌های خود را تهیه کنید و از گذرگاه ریشولیو عبور کنید. البته در این صورت باید ۱.۷۵ دلار بیشتر بپردازید که البته ارزش هزینه کردن دارد. همچنین می‌توانید با پرداخت ۱.۹۹ دلار، اپلیکیشن رسمی موزه را برای اطلاع از مسیرهای پیش‌بینی شده و گزارشات موزه‌داران، دانلود کنید. به علاوه می‌توانید برای بازدید شبانه از موزه برنامه‌ریزی کنید. موزه روزهای چهارشنبه و جمعه تا ساعت ۹:۴۵ دقیقه‌ی شب باز است.

هنوز هم آثار جدیدی به موزه اضافه می‌شود!

در پایان باید بدانید، با وجود این که مجموعه‌های هنری این موزه شامل آثار هنری خلق شده تا قرن نوزدهم هستند، اما باز هم آثار جدیدی جذب این موزه می‌شوند. اخیرا هم موزه‌ی لوور با موزه‌ی Rijksmuseum در آمستردام همکاری داشته و دو پرتره از رامبرانت، نقاش مشهور هلندی را به نمایش گذاشته است. این دو اثر تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ در این موزه به نمایش در می‌آیند و پس از آن به موزه‌ی Rijksmuseum منتقل می‌شوند.

موزه لوور پاریس

اگر این مطلب برایتان مفید بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید…





:: بازدید از این مطلب : 606
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: